cs

Balkánské minipřehlídky

u vás v kině

3x Goran Marković

V distribuci máme 3 poslední filmy jednoho z nejlepších evropských režisérů Gorana Markoviće. To přímo vybízí k zorganizování malé přehlídky! Pokud zařadíte do programu svého kina všechny tři filmy(Delirium tremens, Falsifikátor a Turné), můžeme vám vytvořit v elektronické podobě na míru plakát a banner (vycházející z grafiky našich plakátů)

Naservírujte svým divákům dvojitou porci

nekorektního balkánského humoru

Balkánský humor je velmi specifický a taky velmi nakažlivý. O filmech Ivana-Gorana Viteze to platí obzvlášť. Od 8. 11. nabízíme již dva filmy tohoto nekonvenčního tvůrce. K úspěšné komedii z ustašovského Choravtska "Básník, který málem zabil Hitlera" nově přidáváme další neuvěřitelnou jízdu - napínavou, akční komedii "Balkánský masakr paintballovou pistolí" odehrávající se hluboko v lesích při teambuildingovém víkendu. Tyto filmy samozřejmě fungují samostatně, pokud je ale naprogramujete oba najednou, připravíte divákům zážitek, na který jen tak nezapomenou!

Ke klasickým plakátům vám můžeme nachystat i grafiku s názvem vašeho kina a konkrétním termínem.

Tipy:

Pokud se vám zdá zařazení tří balkánských filmů příliš odvážné, můžete vytvořit také tématické dvojice (i zde můžeme nabídnout výhodnější cenu - samozřejmě pouze v případě filmů z distribuce Balkanfilmu):

Král Petr I - 1917

Pokud plánujete do programu zařazení Mendesova válečného velkofilmu 1917 (distribuce Vertical Ent.), který zavádí diváky do druhé půle 1. světové války, nabízí se možnost zavést je i do roku 1914 na samotný začátek této strašné války prostřednictvím dalšího válečného velkofilmu - snímku Král Petr I. z distribuce Balkanfilmu. K tomuto nápadu mne inspirobvala recenze Krále Petra od Petra Stránského, která oba filmy trochu srovnává.

Lze to provést několika způsoby. Můžete to udělat chronologicky během jednoho či více večerů. Z hlediska návštěvnosti ale bude (pro nás i pro Vás) lepší, když zahrajete nejprve film 1917, který má u nás vzhledem k zemi původu asi větší divácký potenciál. Věříme, že když před filmem pustíte trailer Krále Petra, tak mnozí návštěvníci filmu 1917, u kterých je předpoklad, že je téma První světové války zajímá, přijdou také na Krále Petra I. Jsme přesvědčen, že je tento film nezklame....


Most na konci světa - Chlapi nepláčou

Můžete sestavit tématický dvojprgram z našeho Mostu na konci světa a filmu Chlapi nepláčou, který distribuuje KVIFF Distribution. Oba filmy se zabývají následky války v Jugoslávii. Poukazují na to, že i když válka dávno skončila, v hlavách jejích přímých účastníků stále probíhá. Tento dvojprogram proto můžete nazvat např. "VÁLKA V HLAVĚ"

Černí - Sekáč

Dva snímky Zvonimira Juriće se skvostným hereckým obsazením se týkají války ve východní Slavonii (vnitrozemská část chorvatska nejvíce postižená válkou v devadesátých letech). Černí se odehrávají v roce 1991 a zavádí diváka do prostředí speciální chorvatské jednotky a Sekáč sleduje osudy lidí, kteří prošli toto válkou dvacet let po ní.


Sekáč - Deník strojvůdce

Tyto dva filmy spojuje jednak představitelka hlavní ženské role - slavná jugoslávská herečka Mirjana Karanović, tak společné téma. Oba snímky se soustřeďují na lidi žijící ve svém vlastním mikrokosmu, daleko od shonu moderního světa. Pro oba filmy je také příznačné, že jejich mužské protějšky představují neméně slavní herci - Ivo Gregurević v Sekáčovi a Lazar Ristovski v Deníku strojvůdce. Deník strojvůdce distribuuje společnost Mirius.


Chorvatský autorský film


Tato minipřehlídka je organizačně velmi jednoduchá. Filmy totiž mají velmi přívětivou stopáž (od sedmdesáti do osmdesáti minut). Lze je proto odehrát během jednoho večera a nenarušit tak příliš běžný hrací profil kina.  Všechna tři díla jsou ryzími autorskými filmy, jenž natočili režiséři podle svých původních scénářů. Věříme, že všechny tři mají potenciál diváky zaujmout.

Snímek Černí považujeme za jeden z nejlepších filmů, který reflektuje válku v bývalé Jugoslávii. Přestože je to spíše komorní  příběh, vystihuje to, co se mnoha jiným (větším) filmům vůbec nepodařilo. Dává divákovi možnost vžít se do situace vojáka speciální vojenské jednotky, která se podílí na různé špinavé práci. Navíc poodhaluje skutečnost, že také v řadách Chorvatů byly váleční zločinci zasluhující potrestání. Přidanou hodnotou tohoto snímku je také to, že v něm hraje opravdu balkánská herecká elita.

Táta je ukázkou skvělé režisérské práce v dnešní době nejprogresivnějšího chorvatského režiséra Dalibora Mataniće. Na prostoru sedmdesáti minut vystavěl hutné drama s horovými (nikoli fantaskními) prvky, které diváka přiková do sedadel v kině. Stačili mu k tomu 4 skvělí herci a usedlost na samotě v hornatém kraji Lika.

A snímek Výstřel je originální detektivkou. Přestože jej natočil muž, je to film zkoumající ženskou duši. Hlavními postavami jsou dvě mladé ženy - vyšetřovatelka a podezřelá z vraždy, které v průběhu vyšetřování zjistí, že mají mnohé společné. Robert Orhel natočil evropský film oproštěný od všech balkánských klišé.



3x Ivo Gregurević

Ivo Gregurević patří nepochybně mezi nejpopulárnější a nejlepší chorvatské herce současnosti. Narodil se v roce 1952 a za svou bohatou kariéru si zahrál ve stovce celovečerních filmů a v mnoha televizních seriálech a adaptacích.

Vzhledem k tomu, že Balkanfilm distribuuje 3 filmy, ve kterých Ivo ztvárnil hlavní roli, nabízí se možnost sestavit z nich velmi kvalitní minipřehlídku. Filmy Táta, Černí a Sekáč lze odehrát (vzhledem k jejich stopáži) během jediného večera. Zařazení snímků Černí a Sekáč do jediného programového bloku má navíc tu přidanou hodnotu, že oba filmy zavádějí diváky do východní Slavonie, která je pro české návštěvníky Chorvatska takřka neznámá. První se odehrává během války a druhý dvacet let po ní. Dohromady tak přináší zajímavý pohled na tuto vnitrozemskou část Chorvatska, a na to, jak se na jejich obyvatelích podepsala občanská válka, která tu proběhla na začátku devadesátých let.